خواص تخم شربتی

خواص تخم شربتی یا ریحان کوهی

تخم ریحان کوهی Ocimum Basilicum یا تخم زوف , تخم بادروج یا تخم شربتی از قدیم در طب سنتی و تهیه دسرها در ایران کاربرد داشته است .
تخم شربتی گیاهی خودرو، یک¬ساله و شبیه به ریحان ولی با برگ‌ها و تخم‌های ریزتر است. ساقه‌های آن مربع شکل و گلش مایل به قرمز و صورتی است. این گیاه در اوایل بهار در کوهستان‌ها و بیابان‌ها می‌روید. تخم این گیاه سیاه شفاف است و وقتی‌که در آب ریخته شود بلافاصله حالتی خمیری و لعاب‌دار در آب ایجاد می‌کند که بسیار لغزنده است و رنگش متمایل به رنگ خاکستری می‌شود. لعاب این دانه‌ها پس از جذب آب مانند فالوده می‌شود. تخم‌شربتی در حقیقت دانه‌های گیاه ریحان چینی است که به علت داشتن ترکیبات موسیلاژی (لعاب‌دار) به‌ صورت محلول درآب (شربت) استفاده می‌شود. تخم شربتی طبیعت سرد و خشک دارد.
تفاوت این دانه ها با دانه گیاه سالبا چیا :
این دانه ها با دانه های گیاه معرفی دانه گیاه “سالبا چیا ” و خواص آن Salba Chia Seeds متفاوت است . هر دو از تیره نعنائیان هستند ولی تخم ریحان یا تخم شربتی همیشه به رنگ سیاه است و در آب حالت لعابدار دارد .

تخم شربتی

تخم شربتی و فواید آن

استفاده از تخم شربتی در محلول آب یکی از بهترین مواد برای کم کردن وزن است.

تخم شربتی از قدیم به عنوان یک نوشیدنی سنتی بین ایرانیان جای داشته که علاوه بر رفع تشنگی برای متعادل نگهداشتن فشارخون و لاغر شدن بسیار موثر است.

شیوا فرجی در مورد خواص تخم شربتی به عنوان یک نوشیدنی سنتی و فواید نوشیدن آن در فصل گرما اظهار داشت: تخم شربتی در حقیقت دانه های گیاه ریحان است که به علت داشتن ترکیبات لعاب دار به صورت محلول در آب (شربت) استفاده می شود. لعاب این دانه ها پس از جذب آب به صورت ژله ای درمی آید که می تواند برای رفع عطش مورد استفاده قرار گیرد. تخم شربتی خواص زیادی دارد و اینگونه نیست که فقط برای فصل گرما توصیه شود.

شربت تخم شربتی

 

تخم شربتی

استفاده از تخم شربتی در محلول آب یکی از بهترین مواد برای کم کردن وزن است که این متخصص تغذیه به آن اشاره کرد و گفت: دانه های ژلاتینی تخم شربتی بدون آنکه کالری داشته باشد تا مدت ها فرد را سیر نگه می دارد و به جای خوردن داروهای زیان آور برای کم کردن اشتها، می توان از تخم شربتی استفاده کرد.

وی گفت: مشکل دیگری که دامنگیر دنیا از جمله کشور ما شده فشار خون است که معمولاً بعد از خوردن غذا به ویژه غذاهای پر نشاسته، فشارخون بالا می رود و اگر تخم شربتی همراه غذا خورده شود مواد نشاسته ای به تدریج قند موجود در خود را آزاد می کنند و به این ترتیب شما به طور تدریجی انرژی متعادل در طول روز خواهید داشت.

این متخصص تغذیه به آنهایی که از ورم معده یا دیگر ناراحتی های گوارشی رنج می برند خوردن تخم شربتی را توصیه کرد و افزود: تخم شربتی دارای مقدار فراوانی پروتئین، آهن، پتاسیم و کلسیم است و در عین حال آنهایی که در جذب کلسیم مشکل دارند بدانند یک ماده معدنی به نام بورون در تخم شربتی باعث انتقال کلسیم به استخوان ها می شود.

فواید شگفت انگیز تخم شربتی

اگر تخم شربتی را در آب بریزید و نیم ساعت آن را رها کنید، خواهید دید که دانه های سیاه رنگ آن متمایل به خاکستری شده اند و ماده ی خمیری، لغزنده و ژل مانندی به جای مانده است؛ به همین دلیل، تخم شربتی برای شما مفید است زیرا در معده ی شما نیز چنین اتفاقی می افتد. تخم شربتی علاوه بر داشتن میزان بالایی از فیبر، محلولی ژله ای را تولید و به پاکسازی بدن کمک می کند. این ماده ی ژله ای با کند کردن فعالیت آنزیم ها بر روی کربوهیدرات ها، از تجزیه ی سریع آن ها در بدن جلوگیری می کند.

آزتک ها (یکی از تمدن های آمریکایی) از این دانه های بسیار مقوی، به عنوان غذایی اصلی استفاده می کردند. تخم شربتی به جز آمینواسید تورین، همه ی آمینواسیدهای مورد نیاز بدن را در خود دارد و غذایی کامل محسوب می شود.
• تخم شربتی فیبر غذایی فوق العاده ای دارد و به همین دلیل، برای گوارش و درمان بافت های گوارشی عالی است.
• در واقع حدود ۲۰ درصد وزن دانه های به این کوچکی حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ است و به همین دلیل، غذایی عالی برای مغز و قلب است. میزان امگا ۳ موجود در تخم شربتی، ۸ برابر ماهی سالمون است.
• دارای ۲۰ درصد پروتئین است.
• سرشار از آنتی اکسیدان ها است (میزان آنتی اکسیدان های آن، ۴ برابر قره قاط است).
• میزان کلسیم موجود در آن، پنج برابر شیر است.
• میزان ویتامین C موجود در آن، ۷ برابر پرتقال است.
• آهن موجود در آن، سه برابر اسفناج است.
• پتاسیم موجود در آن، دو برابر پتاسیم موجود در موز است.
• برای پوست، مو و ناخن ها مفید است.
• به تعادل گلوکز خون کمک می کند (برای بیماران دیابتی عالی است).
• جایگزین بسیار خوبی برای تخم مرغ است. تنها کافی است آن را با آب مخلوط کنید و ژله ی به دست آمده را به جای تخم مرغ، در غذاهای خود استفاده کنید.
از زمان های قدیم آزتک ها از این دانه ها به همراه ذرت به عنوان ماده ی غذایی استفاده می کردند. سال ها است که مردم مکزیک به خواص مقوی این دانه ها پی برده اند و از آن استفاده می کنند.
مردم ایران هم از طرفداران تخم شربتی هستند و از آن برای رفع عطش استفاده می کنند.

تخم شربتی لاغر میکند

استفاده از تخم شربتی در محلول آب یکی از بهترین مواد برای کم کردن وزن است. دانه‌های ژلاتینی تخم شربتی بدون آنکه کالری داشته باشد تا مدت‌ها فرد را سیر نگه می‌دارد و به جای خوردن داروهای زیان آور برای کم کردن اشتها، می‌توان از تخم شربتی استفاده کرد.

 

دیگر خواص آن :

* از تخم شربتی برای درمان ناراحتی‌های گوارشی مانند درد معده، نفخ، یبوست، سوءهاضمه و بی نظمی کارکرد روده‌ها استفاده می‌شود.
* خلق و خوی فرد را خوب می‌کند، خستگی مفرط ذهنی، تنش‌های عصبی، افسردگی، میگرن و مالیخولیا را برطرف می‌کند.
* از روغنی که با خرد کردن تخم‌های شربت به دست می‌آید، برای درمان عفونت‌هایی مانند زخم، بریدگی، عفونت مثانه، عفونت پوست و… استفاده می‌شود.
* در کشور چین، از تخم شربتی برای درمان عفونت، درد معده، گزیدگی مار و حشرات و پایین آوردن دمای بدن استفاده می‌شود.
* از آن جا که تأثیر ضد اسپاسمی دارد، سیاه سرفه را برطرف می‌کند.
* در رفع عطش بسیار موثر است.
* مشکل دیگری که دامن‌گیر دنیا از جمله کشور ما شده فشار خون است که معمولاً بعد از خوردن غذا به ویژه غذاهای پر نشاسته، فشارخون بالا می‌رود و اگر تخم شربتی همراه غذا خورده شود مواد نشاسته‌ای به تدریج قند موجود در خود را آزاد می‌کنند و به این ترتیب شما به طور تدریجی انرژی متعادل در طول روز خواهید داشت.
* تخم شربتی دارای مقدار فراوانی پروتئین، آهن، پتاسیم و کلسیم است و در عین حال آن‌هایی که در جذب کلسیم مشکل دارند بدانند یک ماده معدنی به نام بورون در تخم شربتی باعث انتقال کلسیم به استخوان‌ها می‌شود.

**

دانه‌های مغذی زیادی در طبیعت وجود دارد. در بین این دانه‌ها «دانه‌های چیا» یا تخم شربتی خواص فوق‌العاده‌ای دارد که تأثیر زیادی در لاغری دارد. از زمان‌های دور آزتک‌ها تخم شربتی را کشت کرده و از آن استفاده می‌کردند. امروزه بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی این دانه‌های مغذی کشور پرو است. در هر حال این دانه‌های ریز علاوه بر این که منبع کلسیم هستند اشتها را کنترل کرده و به لاغری کمک می‌کنند.

تخم شربتی: یک ضداشتهای فوق‌العاده
تخم شربتی سرشار از فیبرهای محلول در آب است که به سیری طولانی‌مدت کمک زیادی می‌کند. این دانه‌های ریز در مجاورت با آب، حجیم شده و به این ترتیب جای بیشتری در معده اشغال می‌کنند. به این ترتیب نیز اشتها را کنترل کرده و میل به پرخوری را از بین می‌برد. در نتیجه شما می‌توانید در چهارچوب یک رژیم غذایی سالم از این دانه‌های ریز برای رسیدن به تناسب اندام استفاده کنید.

تخم شربتی: کنترل‌کننده‌ی میل به مصرف قند
تخم شربتی حاوی میزان قابل‌توجهی امگا ۳ است. این اسیدهای چرب به‌طور مستقیم روی خلق و خوی و خواب تأثیر گذاشته و به لاغری کمک می‌کنند. به خاطر اینکه داشتن خوابی راحت و همچنین کنترل افسردگی یا اختلالات خلقی کمک زیادی به کنترل میل به مصرف قند زیاد می‌کنند. باید بدانید که مازاد قند مصرفی در بدن به چربی تبدیل می‌شود.

تخم شربتی: استفاده‌ی آسان، تأثیری شگرف
مصرف تخم شربتی نباید بیش از ۲۵ گرم یا معادل یک تا دو قاشق غذاخوری در روز باشد. می‌توانید از دانه‌های ریز به صورت پودر در سوپ‌ها، سالادها، آش یا محصولات لبنی استفاده کنید. همچنین می‌توانید از تخم شربتی به صورت نوشیدنی استفاده کنید. یک قاشق از این دانه‌ها را در آب یا حتی آب‌میوه ریخته و میل کنید. برای استفاده از خواص لاغری آن نوشیدنی‌تان را قبل از غذا یا در بین روز زمانی که ته دلتان ضعف می‌رود میل کنید.

استفاده از تخم شربتی در محلول آب یکی از بهترین مواد برای کم کردن وزن است که این متخصص تغذیه به آن اشاره کرد و گفت: دانه‌های ژلاتینی تخم شربتی بدون آنکه کالری داشته باشد تا مدت‌ها فرد را سیر نگه می‌دارد و به جای خوردن داروهای زیان آور برای کم کردن اشتها، می‌توان از تخم شربتی استفاده کرد.
وی گفت: مشکل دیگری که دامنگیر دنیا از جمله کشور ما شده فشار خون است که معمولاً بعد از خوردن غذا به‌ویژه غذاهای پر نشاسته، فشارخون بالا می‌رود و اگر تخم شربتی همراه غذا خورده شود مواد نشاسته‌ای به تدریج شکر موجود در خود را آزاد می‌کنند و به این ترتیب شما به طور تدریجی انرژی متعادل در طول روز خواهید داشت.

خواص درمانی و روش مصرف :

رفع عطش: مقداری از تخم‌شربتی را به شربتی که دوست دارید اضافه کنید و بعد از گذشت حداقل دو دقیقه بنوشید.
تقویت قلب: تخم‌شربتی را در عرق بید مشک یا نسترن بریزید و بنوشید.
تقویت اعصاب: روزانه یک یا دو بار تخم‌شربتی را در عرق بادرنجبویه مخلوط کنید و آن را با عسل شیرین کنید و بنوشید.
تنگی نفس، سرفه‌های خشک: یک قاشق مرباخوری تخم‌شربتی را در یک لیوان آب ولرم حل کنید و آن را جرعه جرعه بنوشید.

فواید تخم شربتی

 

Chia٬ تخم ریحان٬ تخم شربتی٬ تخم شربتی و فواید آن٬ خواص تخم شربتی٬ خواص ضد اشتهای تخم شربتی٬ روش تهیه شربت با تخم شربتی٬ فواید شگفت انگیز تخم شربتی٬ کلسیم تخم شربتی٬ لاغری با تخم شربتی