خواص گرده گل و نحوه مصرف آن در طب سنتی

خواص گرده گل و نحوه مصرف آن در طب سنتی

گرده گل یا گرده زنبور همان اسپرم گیاهی است که فواید زیادی دارد. از جمله منابع ویتامین های با ارزش محسوب می شود که میتوان از آن به عنوان یک رژیم غذایی کامل یاد کرد. گرده زنبور دارای خواص درمانی بسیار بالایی است و شما می توانید گرده مرغوب را از عسل فروشی ها و مراکز تولید کننده ی عسل، تهیه کنید.

 طریقه مصرف گرده زنبور                    

  1. می توان از طریق جویدن یا بصورت پودر مخلوط با یک لیوان اب قبل یا بعد از غذا نوشید (نا شتا ارجحیت دارد )
  2. افرادی که از طعم گرده خوششان نمی اید می توانند ان را با عسل به نسبت ۱به ۱ و یا ۲ به ۱ مخلوط و استفاده نمایند.
  3. جهت استفاده اسانتر مصرف کردن می توان ان را داخل کپسولهای خوراکی ریخته و تناول نمود.
  4. مورد استفاده به عنوان مکمل در بسیاری از تولیدات بهداشتی با مصارف خارجی .
خواص گرده گل در طب سنتی

 مقدار مصرف و مدت مصرف گرده زنبور

مقدار مصرف گرده در روز ۳۰ گرم (دو قاشق سوپ خوری) و مدت مصرف آن می تواند چند حالت متفاوت داشته باشد یک دوره یک ماهه پس از پایان هر فصل یا دوبار در سال یکی در اوایل پاییز و دیگری در اواخر زمستان . اگر فقط یک بار در سال قصد استفاده از ان را دارید . بهتر است فصل بهار را انتخاب کنید.

خواص گرده گل در طب سنتی
مصرف گرده گل و درمان ورم پروستات

مصرف گرده گل تاثیر بسیار شدید بر هیپر تروفی پروستات (بزرگ شدن پروستات ) که در مردان مسن بیشتر رایج دارد. Alain caillas )(فرانسوی) به هر شخص بالای 50 سال مصرف 15 گرم (یک قاشق چای خوری ) گرده  در روز را برای  اجتناب از بیماری ورم پروستات توصیه می کند. به عقیده وی با مصرف منظم و روزانه گرده گل  می توان از ناراحتی های شدید پروستات که با هیچ داروی دیگر قابل درمان نیست جلوگیری نمود و مصرف ان را به خصوص در مراحل اولیه ورم پروستات موثر می داند .

نامبرده همچنین روزانه یک قاشق قهوه خوری گرده گل به بیمارانی که معده انها قادر به هضم نان نیست و مبتلا به ناراحتی روده  و معده هستند همراه با نان توصیه می کند .

خواص گرده گل در طب سنتی
مصرف گرده گل و درمان یبوست

گرده گل در درمان یبوست تاثیر بسزایی دارد. افراد مبتلا به یبوست بهتر است دو بار در سال و هر بار به مدت یک ماه از گرده گل برای درمان استفاده کنند. میزان مصرف ان 30 گرم (دو قاشق سوپ خوری) در روز میباشد. افرادی که قادر به مصرف این مقدار در یک وعده نیستند می توانند چند وعده در روز استفاده کنند.

فواید گرده گل برای پوست

داشتن پوست زیبا و شاداب در گرو داشتن تنی سالم و بدون درد است. مصرف مداوم گرده گل علاوه بر اینکه سلامتی را برای شما به همراه خواهد داشت باعث خواهد شد تا صاحب پوستی روشن و درخشان شوید. از طرفی دیگر مشکلات روزمره از یک طرف و آلودگی هوا از طرف دیگر باعث می شود تا پوست خسته و تیره به نظر برسد که گرده گل با فوایدی که برای پوست دارد باعث رفع این خستگی نیز می شود.

خواص گرده گل برای پوست

مصرف گرده گل و کنترل سطح کلسترول خون

طبق تحقیقاتی که انجام گرفته است مصرف مداوم و منظم گرده گل سبب می شود تا سطح کلسترول خون به میزان قابل توجهی کاهش یافته و به سطح نرمالی برسد. البته اگر دقت کرده باشید گفتیم مصرف مداوم؛ پس نباید انتظار داشته باشید تا با یک با دو بار مصرف گرده گل به یکباره سطح کلسترول خونتان پایین بیاید و به سطح مطلوب برسد.

مصرف گرده گل و درمان بیماریهای کبد

danwaiter stamblu  بر اساس مشاهدات بالینی خود عقیده دارد که عسل به ویزه آمیخته با ژله رویال و گرده گل وسیله درمانی نیرومندی در درمان بیماریهای گوناگون کبدی است.

به بیماران مبتلا به بیماری کبد که از بیمارستان مر خص می شوند در طب سنتی توصیه می شود هر روز در صبحانه تقر یبا 50 گرم عسل. 50 میلی گرم زله رویال و بعد از ظهر یک قاشق مربا خوری مخلوط کرده و عسل استفاده نمایند.

خواص گرده گل در طب سنتی

تاثیر گرده گل در دفع چربی و کنترل وزن

گرده گل یک ماده غذایی کم کالری است که مخصوصا زمانی که همراه با عسل به مصرف می رسد تاثیر بسیاری در دفع چربی های اضافه بدن و کنترل وزن دارد. از طرف دیگر گرده گل تاثیر زیادی بر سوزاندن کالری بدن از طریق بالا بردن متابولیسم بدن را دارد. پس کسانی که قصد کمک کردن وزنشان را دارند می توانند گرده گل را به همراه عسل در رژیم غذایی خود قرار دهند.

نحوه مصرف گرده زنبور و آرامبخش اعصاب

در بیماری های هیپرتونیک و بیماریهای سخت دستگاه عصبی و ترشح غدد داخلی تغذیه مخلوط عسل و گرده به نسبت 1به 1 ویا 2 به 1 نتیجه رضایت بخش داده است.

خواص گرده گل در طب سنتی

نحوه مصرف گرده زنبور و کاربرد غذایی

امروزه گرده به طورعمده به عنوان غذا استفاده مي‌شود يا به عبارت صحيح‌تر به عنوان يكمكمل غذايي. البته ارزش گرده به عنوان يك ماده غذايي براي انسان غالباً اغراق‌آميز بوده است، البته اين بدان معني نيست كه مصرفش ممكن است مفيد نباشد، بلكه بطور علمي با جيره‌هاي حيواني مختلف مفيد نشان داده شده است.

گرده اضافه شده به جيره‌ها براي دامها و حشرات آزمايشگاهي در بهبود سلامتي، رشد وميزان تغيير تبديل غذا نتيجه مثبت داشته است. جوجه‌ها بازده غذايي جزئي را با افزودن فقط 5/2% گرده به يك جيره غذايي متعادل نشان داده‌اند. زنبورداران كندوهاي خود را با گرده خالص، مكمل‌هاي گرده يا جانشين‌هاي گرده در طول دوره‌هايي كه منابع گرده طبيعي محدود است تغذيه مي‌كنند.

گرده زنبور و کاربرد در مواد آرايشي

اخيراً گرده در تهيه بعضي وسايل آرايشي با اين ادعا كه تغذيه با گرده باعث جوان شدن پوست مي‌شود بكار مي‌رود. تاثير اين امر ثابت نشده و خطر حساسيت بسيار نيز وجود دارد. بنابراين تعدادی از افراد مستثني مي‌شوند و همچنين تعداد ديگر نيز در خطر داشتن حساسيت يا عكس‌العمل‌ هاي ناخوش آيند قرار مي‌گيرند، و اين عمل خيلي قابل توصيه نمي‌باشد.

خواص گرده گل در طب سنتی

شناسایی كيفيت گرده گل

شناسایی كيفيت گرده گل مشكل است وتحت شرايط محيطي مختلف غيرممكن مي‌باشد. بنابراين بسيار مهم است كه خريدار برای خرید گرده گل، تهيه كننده گرده را خوب بشناسد و به او اعتماد كند. توليدكنندگان مطمئن بايد همه امكانات ذخيره‌سازي و فرآوري و طرز استفاده از آنها را در اختيار داشته باشند. به علاوه محل توليد، نه فقط اقامتگاه بلكه مركز فرآوري بايد از مواد شيميايي يا آلودگي صنعتي عاري باشد. اين مناطق بطور نادر در كشورهاي صنعتي و وسيع وجود دارد و مواد شيميايي زراعي حتي در كشورهاي پيشرفته استفاده مي‌شوند. حمل و نقل با مشكلاتي مواجهند كه ممكن است به دستگاه جمع‌آوري‌كننده مخصوص گرده و مراكز ذخيره‌سازي، نياز داشته باشند.

گرده گل و درمان نازایی 

ثابت شده است که گرده گل حاوی هورمن های تحریک کننده جنسی می باشد و احتملا برای درمان نازایی به کار برده شده است.

نکته مهم در مصرف گرده گل

اگر برای اولین بار است که گرده گل را به مصرف می رسانید، به دلیل اینکه احتمال ایجاد حساسیت وجود دارد، خوردن آن را با مقدار کم شروع کنید و در صورتی که مشکلی پیش نیامد مقدار مصرف را به یک قاشق چایخوری و پس از مدتی به یک قاشق غذاخوری در روز افزایش دهید. مصرف یکباره گرده گل به میزان زیاد به هیچ وجه توصیه نمی شود.

توصیه های مهم نحوه مصرف گرده زنبور

1 – طعم گرده ی گل به شکل محسوسی بر حسب گل هایی که از آن ها گرفته شده تغییر می کند. لذا افرادی که برای اولین بار از آن مصرف می کنند غافلگیر می شوند ولی به سادگی به آن عادت می کنند، البته به شرط این که پشتکار نشان بدهند.

2 – گرده ی گل باید به دقت جویده شود تا کاملاً با بزاق دهان آمیخته گردد.

3 – توصیه می شود که درمان یک ماهه پس از هر فصل و یا دوبار در سال، یکی در اوایل پاییز و دیگری در آخر زمستان با استفاده از گرده ی گل که از آن ها گرفته شده انجام دهید. اگر قصد دارید تنها یک بار در سال از آن استفاده کنید، فصل بهار را انتخاب کنید.

4 – در جریان درمان، بایستی هر روز ۳۰ گرم گرده ی گل و یا به عبارت دیگر دو قاشق سوپ خوری از آن تدریجاً مصرف شود.

نحوه مصرف گرده گل

 

خواص گرده گل برای بدنسازی٬ خواص گرده گل برای دیابت٬ خواص گرده گل برای کودکان٬ خواص گرده گل برای مردان٬ خواص گرده گل برای ورزشکاران٬ خواص گرده گل در طب سنتی٬ خواص گرده گل عسل٬ شناسایی كيفيت گرده گل٬ طبع گرده گل٬ طریق مصرف گرده گل٬ فواید گرده گل برای پوست٬ گرده گل٬ گرده گل و بارداری٬ گرده گل و درمان بیماریهای کبد٬ گرده گل و درمان نازایی٬ گرده گل و کنترل سطح کلسترول خون٬ مضرات گرده گل٬ نحوه مصرف گرده گل٬ نحوه مصرف گرده گل و کاربرد غذایی