درمان موهای چرب،خشکی پوست سر و شوره سر با طب سنتی

درمان طبیعی برای موهای چرب ، خشکی پوست سر و شوره سر

اکثر زنان تمایل دارند که موهایی صاف و ابریشمی داشته باشند. ما معمولا احساس صاف و ابریشمی بودن موها را حدودا بعد دو روز از شامپو  کردن موهایمان، تجربه می کنیم. اگر موهای شما پس از یکی، دو روز چرب می شود، احتمالا از داشتن موهای چرب رنج می برید. این مشکل ناشی از تولید بیش از حد چربی است که منجر به خارش، بثورات، شوره سر و سایر مشکلات مو می شود و در زنان و مردان رایج است.

می دانید چگونه از شر موهای چرب خلاص شوید؟ در اینجا، ما، راه حل های خانگی موثری را برای این نوع مو، خشکی پوست سر و شوره سر معرفی می کنیم.

 دلایل داشتن موهای چرب

برخی از عواملی که می تواند باعث ایجاد موهای چرب شود:

استرس و فشار عصبی

فشار فیزیکی، عاطفی یا روانی می تواند باعث تولید سبوم توسط غدد سباسه شود. (غده های کوچکی در پوست هستند که یک ماده روان کننده به نام سبوم را به فولیکول های مو می رسانند که باعث چرب شدن پوست و مو می شود).

 

عدم تعادل هورمونی

عدم تعادل هورمونی، میزان ترشح روغن در پوست سر را افزایش می دهد. تغییر هورمونی در دوران بارداری یا قاعدگی سبب افزایش چربی مو می شود.

تاثیر عادات غذایی بر ایجاد موهای چرب

مواد غذایی ناسالم و فرآوری شده، چربی پوست و مو را افزایش می دهند. در عوض، باید یک رژیم غذایی متعادل و سالم با مصرف مقدار زیادی غلات کامل، میوه ها و سبزیجات داشته باشید.

بیماری ها

برخی بیماری های مرتبط با هیپوفیز، تخمدان ها و غده آدرنال باعث افزایش ترشح چربی می شوند، که به نوبه خود سبب افزایش چربی پوست و مو می شوند.

استفاده بیش از حد از محصولات مو و ایجاد موهای چرب

استفاده بیش از حد از محصولات مو مانند نرم کننده ها و  فرم دهنده های مو می توانند منجر به افزایش تحریک، خارش و چربی پوست سر شوند.

علل دیگر بروز موهای چرب عبارتند از کمبود ویتامین B، شوره سر  شستشوی بیش از حد با شامپو، وراثت، مراقبت از موهای ضعیف آسیب پذیر و لمس کردن بیش از حد موها.

 بهترین درمان های خانگی و طبیعی برای موهای چرب ، خشکی پوست سر و شوره سر

شستشوی روزانه با شامپو توصیه نمی شود، زیرا مواد شیمیایی موجود در آن می تواند به موهای شما آسیب برساند که اغلب باعث خشک شدن، نازک شدن و ریزش موها می شود. آیا به این فکر کرده اید که چگونه با موهای چرب به طور طبیعی و با خیال راحت برخورد کنید؟ نگران نباشید زیرا انواع مختلفی از داروهای خانگی برای درمان این مشکل وجود دارد.

آلوئه ورا

آلوئه ورا سرشار از مواد معدنی، ویتامین ها و آنزیم هایی است که در برطرف کردن چربی مو، موثر است. این گیاه  باعث تغذیه ریشه مو، کنترل ترشح چربی و سم زدایی از پوست می شود. علاوه بر این به علت طبیعت تسکین دهنده و آرامش بخشی که دارد، به سلامت موها نیز کمک می کند.

مواد لازم
  • 2 قاشق چایخوری ژل آلوئه ورا
  • قاشق غذا خوری آبلیمو
  • 1 فنجان آب
روش استفاده و طرز تهیه

ژل را به آبلیمو اضافه کرده و سپس آب را به آن اضافه کنید. همه مواد را خوب مخلوط کنید. پس از شستشو با  شامپو، از این مخلوط برای شستن موهایتان استفاده کنید. بعد از چند دقیقه موهایتان را با آب سرد بشویید. برای اینکه سریع از شر پوست چرب خلاص شوید،  یکی، دو بار در روز از آن استفاده کنید.

سرکه سیب

سرکه سیب شامل اسید استیک است که به تنظیم سطح pH پوست کمک می کند. همچنین تولید چربی اضافی پوست تحت کنترل خود می گیرد و باعث می شود تا موهایی نرم و براق داشته باشید زیرا یک تونیک بسیار عالی برای مو محسوب می شود.

مواد لازم

2 تا 3 قاشق غذاخوری سرکه سیب

1 فنجان آّب

روش استفاده و طرز تهیه

سرکه سیب و آب را خوب مخلوط کنید. سپس، موهای خود را با یک پاک کننده ملایم بشوئید و سپس از این مخلوط برای شستشوی موهایتان استفاده کنید. چند دقیقه صبر کرده و در نهایت، موهایتان را با آب سرد، آبکشی کنید. برای کسب نتایج سریع تر، سعی کنید این درمان را سه تا چهار بار در هفته انجام دهید.

درمان موهای چرب با آبلیمو

یکی از بهترین درمان های خانگی برای این نوع مو، استفاده از آبلیمو است. آبلیمو حاوی ویتامین، مواد معدنی و سایر مواد مغذی سالم است که برای موهای شما ضروری می باشد. همچنین در حفظ تعادل PH پوست سر و محدود کردن ترشح بیش از حد چربی، نقش دارد. زیرا به طور طبیعی خاصیت اسیدی دارد.

آبلیمو این توانایی را دارد تا عواملی که باعث آسیب به موهایتان می شود را برطرف کرده، از جمله درمان ریشه مو که دلیل اصلی ایجاد موهای چرب می باشد. آبلیمو به عنوان یک روشن کننده عمل می کند و می تواند علاوه بر کاهش شوره سر، باعث درخشش و براق شدن موهایتان شود.

روش اول
مواد لازم
  • 1 قاشق غذاخوری آبلیمو
  • 1 فنجان آب
  • 3 قاشق چایخوری عسل
روش استفاده و طرز تهیه

آب لیمو و آب را مخلوط کنید و  عسل را اضافه کنید. تمام مواد را خوب مخلوط کنید تا کاملا حل شوند. سپس بر روی موهای خود بزنید و پس از 5 تا 7 دقیقه، موهایتان را با شامپو بشوئید. این کار را 3 بار در هفته انجام دهید.

روش دوم
مواد لازم
  • 2 عدد زرده تخم مرغ
  • 2 قاشق غذاخوری آبلیمو
روش استفاده و طرز تهیه

زرده های تخم مرغ را با آب لیمو مخلوط کنید. سپس، این مخلوط را روی موهای شسته شده خود بزنید و سپس با آب ولرم بشوئید. این درمان را یکبار در هفته تا چندین ماه انجام دهید تا نتیجه دلخواه خود را بدست بیاورید.

روغن درخت چای

روغن درخت چای شامل خواص ضد میکروبی است که می تواند تولید سبوم را در پوست کنترل کرده و در درمان آکنه هایی که بر روی پوست سر وجود دارند، مفید است. بر طبق یک مطالعه، استفاده از شامپویی که  5 درصد روغن درخت چای داشته باشد، چربی سر را کاهش داده، شوره سر را بهبود می بخشد و خارش پوست سر را نیز درمان می کند. همچنین باعث باز ماندن منافذ پوستی می شود و ترشح چربی را کاهش می دهد. علاوه بر این، خواص ضد عفونی کننده، ضد باکتری، ضد قارچی، آنتی اکسیدان و ضد التهابب این روغن، باعث سالم ماندن و تمیزی موهای شما می شود.

مواد لازم
  • 15 قطره روغن درخت چای
  • 30 میلی لیتر روغن جوجوبا یا نارگیل
روش استفاده و طرز تهیه

اولین مرحله، افزودن روغن چای به روغن جوجوبا یا روغن نارگیل است. این روغن ها را خوب مخلوط کنید و بر روی پوست سر و موی خود بزنید. بگذارید به مدت یک ساعت روی سرتان بماند، سپس آبکشی کنید. این درمان را سه بار در هفته انجام دهید.

خاک رس

خاک رس برای درمان بسیاری از مشکلات مربوط به مو و پوست استفاده می شود و می تواند به پاک کردن چربی اضافی پوست شما کمک کند، زیرا به عنوان یک جاذب طبیعی عمل می کند. علاوه بر این دارای خاصیت منقبض کننده می باشد که می تواند تولید سبوم و چربی توسط فولیکول های مو را کنترل کند. همچنین به حفظ تعادل PH  طبیعی و بهبود گردش خون در پوست سر کمک می کند.

مواد لازم
  • 3 قاشق غذاخوری خاک رس
  • 2 قاشق غذاخوری آب
روش استفاده و طرز تهیه

آب و خاک رس را مخلوط کنید تا خمیر نسبتا ضخیمی به دست بیاید. این خمیر را روی پوست سر خود بگذارید و 20 دقیقه بعد با آب ولرم، سر خود را بشوئید. این کار را یکبار در هفته انجام دهید.

جلوگیری از موهای چرب با برگ نعناع

برگ نعناع یکی از درمان های عالی برای این نوع مو، است. این گیاه فوق العاده شامل آنتی اکسیدان ها و خواص ضد باکتریایی است که می تواند جوش ها و آکنه (مشکلی رایج در افرادی که این نوع مو، دارند) را درمان کند. علاوه بر این، چربی انباشته شده بر روی پوست سر را از بین می برد، باعث تسکین سوزش پوست سر می شود و موهایی محکم و براق را برایتان به ارمغان می آورد.

مواد لازم
  • یک مشت برگ نعناع
  • نیم لیترآب
روش استفاده و طرز تهیه

ابتدا آب را درون یک ظرف بریزید و برگ های نعناع را به آن اضافه کنید و  به مدت 20 دقیقه بجوشانید سپس  اجازه دهید تا سرد شود. سپس بعد از اینکه موهای خود را با شامپو شستید، با این محلول موهایتان را آغشته کنید و اجازه دهید تا بطور طبیعی جذب پوست سر شود. این روش درمانی را هر بار که موهایتان را با شامپو می شوئید، تکرار کنید.

چای سبز

چای سبز حاوی پلی فنل هایی می باشد که برای بهبود سلامت پوست سر و جلوگیری از ترشحات سبوم مناسب است. همچنین حاوی آنتی اکسیدان هایی که برای تسکین پسوریازیس، شوره سر و سایر تحریکات پوستی مفید است، می باشد. علاوه بر این، می تواند باعث افزایش تعداد فولیکول های مو گردد و در نتیجه ریزش مو را کاهش داده و باعث رشد مو می شود.

مواد لازم
  • نصف فنجان چای سبز
  • یک فنجان آب
روش استفاده و طرز تهیه

چای سبز و آب را در یک ظرف بریزید و به مدت 5 دقیقه بگذارید تا بجوشد. سپس اجازه دهید تاسرد شود، آنگاه روی پوست سر و موی خود بمالید. پس از 30 تا 45 دقیقه که بر روی پوستتان بود، با آب بشوئید. این درمان را یکبار در هفته انجام دهید.

موز

موز شامل انواع مواد معدنی، ویتامین ها و چندین آنتی اکسیدان دیگر است که برای مراقبت از موها ضروری می باشد. موز برای تغذیه و جوان سازی موهای خشن و چرب مفید است زیرا به عنوان یک نرم کننده مو عمل می کند. به غیر از این، به حذف چربی های اضافی از روی پوست نیز کمک کرده و فولیکول های مو را قوی و سالم نگه می دارد. با توجه به وجود اسید فولیک، باعث درخشندگی مو می شود. این میوه، مو را هیدراته و مرطوب نگه می دارد.

مواد لازم
  • 1 قاشق چایخوری عسل
  • 1 عدد موز رسیده
روش استفاده و طرز تهیه

موز رسیده را با عسل مخلوط کرده و آن را روی موهای چرب خود بگذارید. بعد از 20 دقیقه موهایتان را بشوئید. این کار را حداقل یکبار در هفته انجام دهید.

تاثیر گوجه فرنگی بر موهای چرب

گوجه فرنگی حاوی مواد مغذی ضروری مانند ویتامین A، B، C و E است که همه آنها محرک های فوق العاده ای برای داشتن موهایی سالم هستند. گوجه فرنگی به تعادل سطح pH پوست سر کمک می کند، بنابراین باعث کاهش تولید چربی بیش از حد از غدد پوستی می شود و به علت خاصیت اسیدی که دارد، موهای شما را محکم تر و درخشان تر می کند. علاوه بر این، به علت دارا بودن مقدار زیادی ویتامین C، برای شوره سر  نیز مفید است.

مواد لازم
  • 1 عدد گوجه فرنگی رسیده
  • 1قاشق چایخوری خاک رس
روش استفاده و طرز تهیه

ابتدا، آب گوجه فرنگی را بگیرید و با خاک رس مخلوط کنید. سپس، این مخلوط را به مو و پوست سر خود بمالید. یک کلاه مخصوص حمام را روی سر خود بکشید و بعد از نیم ساعت با آب سرد موهایتان را بشوئید. برای گرفتن نتیجه، این درمان را دو بار در هفته انجام دهید.

جوش شیرین

جوش شیرین به خاطر کیفیت جذب چربی به خوبی شناخته شده است، به طوری که یکی از داروهای خانگی مناسب برای درمان موهای چرب می باشد. همچنین به حفظ تعادل PH پوست سر کمک می کند و به علت ماهیت قلیایی که دارد، باعث کاهش بوی بد پوست سر می شود. همچنین باعث مرطوب ماندن مو و پوست سر می گردد.

مواد لازم
  • جوش شیرین
  • آب
روش استفاده و طرز تهیه

این خمیر را به نسبت 1 قسمت جوش شیرین و 3 قسمت آب، تهیه کنید و خمیر به دست آمده را بر روی موهای نم دار خود بگذارید و بعد از چند دقیقه بشوئید. این درمان یک تا دو بار در هفته انجام دهید.

چای سیاه

چای سیاه حاوی آنتی اکسیدان و کافئین است که به سلامت مو کمک می کند. چای سیاه منافذ روی پوست سر را می بندد، بنابراین باعث می شود موها چرب  نشوند. علاوه بر این، به رشد موی سالم کمک کرده و درخشندگی و رنگ طبیعی به موها می بخشد.

مواد لازم
  • 2 قاشق غذاخوری برگ چای سیاه
  • 1 فنجان آب
روش استفاده و طرز تهیه

برگ های چای سیاه را درون آب بریزید و مدت 10 دقیقه آن را بجوشانید. سپس، برگ ها را خارج کرده و اجازه دهید تا در دمای اتاق، سرد شود و سپس بر روی پوست سر و موی خود بریزید. پس از پنج دقیقه، موهایتان را آبکشی کرده و در نهایت، با یک شامپوی ملایم، موهایتان را بشویید. برای درمان این نوع مو، سه بار در هفته با این محلول موهایتان را بشوئید.

پودر حنا و درمان موهای چرب

حنا برای متعادل کردن سطح pH پوست سر و تولید چربی بسیار مفید است. علاوه بر این، با از بین بردن چربی بیش از حد از موها، باعث باز ماندن فولیکول های مو می شود. همچنین کمک می کند تا موهایی براق و نرم داشته باشید. به علاوه، دارای خواص ضد میکروبی است که به حفظ سلامت پوست سر کمک کرده و با شوره سر مبارزه می کند.

روش اول
مواد لازم
  • 6 قاشق غذاخوری حنا
  • 2 فنجان آب
روش استفاده و طرز تهیه

حنا را با آب ترکیب کرده و یک خمیر نرمی درست کنید. این خمیر را روی موهای خود بگذارید و اجازه دهید تا کاملا خشک شود. سپس،موهایتان را با آب بشوئید.

روش دوم
مواد لازم
  • 1/2 فنجان حنا
  • 1 عدد سفیده تخم مرغ
  • 2 قاشق غذاخوری روغن نارگیل
روش استفاده و طرز تهیه

ابتدا، پودر حنا را با سفیده تخم مرغ مخلوط کنید و سپس روغن نارگیل را به آن اضافه کنید. این ترکیب را روی موهایتان بزنید و پس از 30 تا 60 دقیقه که بر روی موهایتان بود، با آب بشوئید این کار را هر دو هفته انجام دهید تا نتیجه آن را ببینید.

نمک اپسوم (سولفات دومنیزی)

نمک اپسوم مملو از منیزیوم است که یک ماده معدنی مفید برای پوست و مو می باشد این ماده معدنی باعث تسکین التهاب پوست سر شده و چربی مازاد پوست سر شما را جذب می کند. به این ترتیب، اگر به دنبال داروهایی ارزان قیمت و موثر برای موهای چرب خود هستید، این روش درمانی را نادیده  نگیرید.

مواد لازم
  • 1 تا 2 قاشق چایخوری نمک اپسوم
  • شامپو
روش استفاده و طرز تهیه

نمک آماده اپسوم را به شامپو روزانه خود اضافه کرده و از این محلول برای شامپو کردن موهای خود استفاده کنید. با این ترکیب موهایتان را بشویید و اجازه دهید چند دقیقه ای روی موهایتان بماند و سپس آبکشی کنید. این درمان را دو بار در هفته انجام دهید.

جو دوسر

جو دوسر فواید بسیاری برای ما دارد. با توجه به غلظت زیادی که دارد، به سادگی قادر است چربی مازاد پوست و مو را از بین ببرد. علاوه بر این، دارای خواص ضد التهابی است که برای تسکین پوست سر و نرم کردن موهای شما مفید می باشد. همچنین به درمان شوره سر و جلوگیری از ریزش مو  و تسکین خارش پوست سر نیز کمک می کند. برای درمان موهای چرب با استفاده از جو دوسر، روش درمانی زیر را انجام دهید:

مواد لازم
  • جودوسر پخته شده
  • شامپوی ملایم
روش استفاده و طرز تهیه

ابتدا مقداری جو دوسر پخته شده را روی پوست سرتان بگذارید. 15 تا 20 دقیقه صبر کرده و سپس با یک شامپوی ملایم، موهایتان را بشوئید. این روش ساده 1 تا 2 بار در هفته را انجام دهید.

روغن فندق

استفاده از روغن فندق برای کاهش چربی اضافی پوست و مو مناسب است و  یک درمان مفید برای موهای چرب می باشد. این روغن خاصیت افزایش گردش خون را دارد بنابراین موجب افزایش گردش خون در سطح پوست سر شده و از ریزش مو جلوگیری می کند. همچنین پوست سر زخمی یا تحریک شده را تسکین داده زیرا خاصیت مرطوب کنندگی طبیعی دارد.

مواد لازم
  • 4 تا 5 قطره روغن فندق
  • 2 قاشق غذاخوری آب
روش استفاده و طرز تهیه

روغن را در کاسه ای بریزید و آب را  اضافه کرده و آن را رقیق کنید. سپس یک تکه پنبه را به این محلول آغشته کنید و روی پوست سر خود بمالید. بعد از 2-3 ساعت سرتان را با شامپو بشویید. این درمان را 3 تا 4 بار در هفته انجام دهید.

 رژیم غذایی برای کاهش چربی مو

شما باید از یک رژیم غذایی برای داشتن موهایی قوی و سالم استفاده کنید. برخی از این رژیم های غذایی به شرح زیر هستند:

خوردن غذاهای غنی شده با ویتامین B و E

ویتامین B یک ویتامین حیاتی برای بدن و موی شما است و با تولید چربی در بدن و پوست سر به مبارزه می پردازد. غذاهای غنی از ویتامین B عبارتند از:

  • مرغ
  • گوشت
  • لوبیا
  • ماهی
  • میوه ها و سبزیجات

این ویتامین سبب استحکام، سلامت و درخشش موهای شما می شود. از سوی دیگر ویتامین E برای حفظ مو و پوست سالم مفید است و بیشتر در میوه ها، آجیل و سبزیجاتی که برگ سبز دارند، یافت می شود.

مصرف غذاهایی که روی دارند

روی می تواند تولید سبوم در پوست سر را تحت کنترل قرار دهد. روی در بسیاری از مواد غذایی مانند ماهی، سبزیجات، جو دوسر، آجیل و غلات یافت می شود. شما باید این نوع غذاها را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید تا کیفیت موهای خود را افزایش دهید.

 داشتن یک رژیم غذایی حاوی مقدار کمی شکر

مصرف بیش از حد شکر برای سلامتی و پوست و مو خوب نیست. غذاهای غنی از شکر، سطح گلوکز را در بدن افزایش می دهند که به نوبه خود سبب ایجاد سبوم و در نتیجه سبب چربی پوست و مو می شود. بنابراین، برای جلوگیری از داشتن موهایی چرب، از مصرف شکر جلوگیری کنید.

پیشگیری از موهای چرب با محدود کردن مصرف چربی ها

همانطور که می دانیم، دو نوع چربی وجود دارد:

  • چربی های بد
  • چربی های خوب

چربی های خوب به داشتن سلامت پوست و مو کمک می کنند، در حالیکه چربی های بد به پوست و مو آسیب می رسانند. بنابراین، شما باید از مصرف غذاهای سرخ شده و محصولات حیوانی پرهیز کنید.

نکاتی در مورد پیشگیری از چرب شدن مو

در زیر چند نکته به منظور پیشگیری و مبارزه با چربی مو، ذکر می کنیم:

  • موهای خود را بیش از حد، شانه نکنید، زیرا شانه زدن زیاد، به غدد پوست کمک می کند تا چربی تولید کنند.
  • در صورت چرب شدن پوست سر، از مالش پوست جلوگیری کنید زیرا ممکن است باعث عفونت شود.
  • از آب داغ برای شستن موها استفاده نکنید. در عوض، با آب سرد یا ولرم موهایتان را بشوئید.
  • هر روز از وسایل گرمایی مانند سشوار، برای موهایتان استفاده نکنید.
  • از استرس و فشارهای عصبی جلوگیری کنید.
  • موهای خود را زیاد نشوئید. هر دو تا سه روز یکبار برای شستشوی موها، کافی است.
  • استفاده از یک شامپو ملایم زیرا روغن های طبیعی مو را از بین نمی برد.
  • مقدار زیادی آب را بنوشید و به اندازه کافی بخوابید.

 

تاثیر گوجه فرنگی بر موهای چرب٬ جلوگیری از موهای چرب با برگ نعناع٬ جو دوسر٬ چرب شدن مو٬ چربی بد٬ چربی خوب٬ چربی سر٬ حنا و درمان موهای چرب٬ خشکی پوست سر٬ خشکی مو٬ درمان خانگی چربی سر٬ درمان خانگی موهای چرب٬ درمان خانگی موهای خشک٬ درمان خشکی پوست سر با طب سنتی٬ درمان شوره سر با طب سنتی٬ درمان طبیعی برای موهای چرب ، خشکی پوست سر و شوره سر٬ درمان موهای چرب با طب سنتی٬ درمان موهای خشک با طب سنتی٬ دلایل داشتن موهای چرب٬ رژیم غذایی برای کاهش چربی مو٬ شوره سر