شربت های گیاهی مفید در طب سنتی برای حفظ سلامتی

شربت های گیاهی، پیشنهادی شیرین برای حفظ سلامتی

امروزه پزشکان در تحقیقات‌شان به این نتیجه رسیده‌اند که طب سنتی در حفظ سلامت و درمان بسیاری از بیماری‌ها می‌تواند مؤثر باشد؛ برای همین به آن طب مکمل می‌گویند.

در مقابل، آگاهان و حکمای طب سنتی هم طب جدید و دارو درمان شیمیایی را نفی نمی‌کنند و آن را مکمل روش‌های درمانی خود می‌دانند؛ گر چه اندک پزشکانی هم هستند که طب سنتی را غیرعلمی و غیرمفید می‌دانند.

به هر حال امروزه، علم پزشکی به این سمت پیش‌می‌رود که در تولید دارو و درمان بیماری‌ها‌ از داروهای گیاهی و طب سنتی هم استفاده کند. اکنون در آلمان بیش از70درصد داروها با منشأ گیاهی تولید و روانه بازار می‌شوند، در آمریکا، هند و چین 40 تا 50 درصد و… اما متأسفانه در ایران – با وجود داشتن سابقه‌ای درخشان در طب سنتی – تنها 9صدم درصد از داروهای تولیدی منشأ گیاهی دارند.

با مصرف هرکدام از شربت ها ی گیاهی زیر میتوانید به سلامتی خود کمک به سزایی بکنید:

شربتهای شیرین:

شربت بیدمشک:  شربت عرق بیدمشک از پرطرفدارترین نوشیدنی‌ها در سفره‌های افطار جنوب ایران است زیرا خوردن میوه‌های تابستانی و نوشیدنی‌های سرد بعد از چندین ساعت گرسنگی در هوای گرم، معده را حساس می‌کند و باعث بروز سردرد در افراد کم خون می‌شود.

اما عرق بید‌مشک درست برای همین موضوع آفریده شده زیرا این عرق تقویت کننده قلب و معده، خون ساز، ضد سردرد و دردهای عضلانی است.

خواص عرق بیدمشک

 

شربت عرق شاتره: اگر خیلی گرمایی هستید و اگر زیاد بیرون منزل و در آفتاب کار می‌کنید، حتما سر سفره افطار یک لیوان شربت عرق شاتره بنوشید؛ شاتره خاصیت بسیار قوی ضد عطش و گرمازدگی دارد، خون را تصفیه می‌کند و صفرابر است.

خواص عرق شاتره

 

شربت گلاب: گلاب تقویت‌کننده اعصاب است. شاید به خاطر رایحه خوب گل محمدی می‌تواند آدم را آرام کند. گلاب نشاط‌آور هم هست و برای تقویت قلب هم سفارش شده. شربت گلاب به تنهایی یا با کمی تخم شربت یا خاکشیر نوشیدنی سالمی برای افطار است.

خواص گلاب

شربت نعنا: اگر خاصیت هیچ کدام از عرقیات را ندانید، حتما عرق نعنا را می‌شناسید. این روزها که اهالی خانه به خاطر تشنگی ناشی از روزه‌داری، از افطار تا سحر یک بند هندوانه و میوه و شربت می‌خورند، بد نیست برای جلوگیری از معده درد و نفخ، یک لیوان شربت عرق نعنا هم بنوشند.

خواص عرق نعناع

 

شربت بهارنارنج: شربت بهار‌نارنج که از عرق بهار نارنج همراه با آب نبات یا شکر تولید می‌شود، از نوشیدنی‌های رایج در جنوب کشور است. خاصیت آرامبخشی بهارنارنج جدا از بوی مدهوش‌کننده و طعم خوشایند آن باعث شده تا این شربت طرفداران بسیاری در بین کسانی که شغل یا زندگی پراسترسی دارند داشته باشد. بهارنارنج، گرم، مقوم معده و قلب است و البته خاصیت ضد نفخ هم دارد.

خواص عرق بهار نارنج

 

اما شربت‌های تلخ!

حالا که بحث عرقیات گیاهی شد، بد نیست اطلاعات‌مان را کمی بیشتر کنیم. بعضی از این عرقیات کمی تلخ و گس‌اند و به همین دلیل برای شربت مناسب نیستند اما می‌توان آنها را با آب و شکر قابل خوردن کرد.

عرق بومادران: بومادران را شاید با گل قشنگ زرد رنگش بشناسید اما این گیاه علاوه بر زیبایی، خواص زیادی دارد: بومادران درمانگر ضعف عضله قلب (میوکاردیت)، احساس گرفتگی و درد در ناحیه قلب (آنژین دو پوتارین) است. اگر دست‌هایتان گزگز می‌کند و خواب می‌رود، حتما از این گل استفاده کنید.

خواص عرق بومادران

 

عرق برگ چنار: اگر دلتان می‌خواهد کمی چاق شوید یا تب دارید و یا دچار تنگی نفس هستید، عرق برگ چنار نوشیدنی خوبی است.

خواص عرق برگ چنار

عرق آویشن: مقوم بدن و معده و تقویت‌کننده بینایی است. ضد تشنج و نفخ، درمان‌کننده سرفه، تنگی نفس، درد مفاصل، سیاتیک، خونریزی‌های رحمی، کوفتگی عضلات و ضد عفونی‌کننده مجاری تنفسی است. اصولا آویشن یک گیاه همه‌فن حریف است.

خواص عرق آویشن

 

عرق بابونه: مقوم معده، بادشکن، اشتهاآور، هضم‌کننده غذا، صفرابُر، ضد تشنج و ضدعفونی‌کننده است. در استعمال خارجی تقویت‌کننده مو است و در رفع بیماری‌های پوستی و محفوظ نگه داشتن زخم از آلودگی بسیار مؤثر است.

خواص عرق بابونه

 

عرق خار شتر: اگرچه اسمش خنده‌دار است اما خواص زیادی دارد؛ تصفیه‌کننده خون و کبد، شست‌وشودهنده کلیه‌ها و مفید برای دفع سنگ کلیه و مثانه است.

خواص عرق خارشتر

عرق زیره: کمی تند و تلخ است اما این تلخی را به نتایج شیرین‌اش ببخشید؛ چون زیره ضدچاقی، هضم‌کننده غذا، بادشکن و رافع ناراحتی‌های معده است. این عرق حتما باید بعد از غذا و با نصف لیوان آب مصرف شود.

خواص عرق زیره

 

عرق سنبل الطیب: در درمان تحریکات عصبی، تشنج و میگرن مؤثر است. آرامش‌بخش و خواب‌آور است. اگر عصبی هستید یا کم‌خوابی دارید، دم‌کرده یا عرق سنبل الطیب نوشیدنی مناسبی برای شماست.

خواص عرق سنبل الطیب

عرق هفت گیاه: این ماه حسابی زولبیا و بامیه خورده‌اید؟ نوش جان؛ اما یک لیوان عرق هفت‌گیاه هم میل کنید. عرق هفت گیاه پایین‌آورنده قند خون است.

 

خواص شربت گیاهی٬ خواص عرق آویشن٬ خواص عرق بابونه٬ خواص عرق برگ چنار٬ خواص عرق بهار نارنج٬ خواص عرق بومادران٬ خواص عرق بیدمشک٬ خواص عرق خارشتر٬ خواص عرق زیره٬ خواص عرق شاتره٬ خواص عرق نعناع٬ خواص گلاب٬ داروی گیاهی٬ شربت گیاهی٬ شربت گیاهی خلط آور٬ شربت گیاهی خواب آور٬ گرمازدگی٬ گیاه دارویی