مواد غذایی موثر برای کاهش تاثیر آلودگی هوا در طب سنتی

مواد غذایی موثر برای کاهش تاثیر آلودگی هوا در طب سنتی

این روزها که هوا بسیار آلوده است و کسی هم دیگر به فکر رفع و دفع این موضوع نیست. بهترین کار ممکن این است که خودمان با رعایت تغذیه و مصرف برخی مواد غذایی تاثیر آلودگی هوا را کاهش دهیم. در این مقاله مواد غذایی که باعث کاهش تاثیرات آلودگی هوا می شوند را آماده کرده ایم. با ما همراه شوید.

موتد غذایی مناسب در آلودگی هوا

آويشن؛ اولين انتخاب

اغلب ما با خاصيت بي مانند «آويشن» آشنا هستيم. اولين توصيه استفاده از دمنوش آويشن است که از بروز مشکلات تنفسي و آسم جلوگيري مي‌کند. مقداري برگ آويشن و ليمو عماني را مثل چاي دم کنيد و ترجيحا با عسل و اگر در دسترس نبود با نبات بنوشيد .آويشن در تهيه برخي از دهان شويه ها، خميردندان نيز به کار مي رود و در درمان بيماري مجاري تنفس فوقاني از قبيل برونشيت و آسم تاثيرات مفيدي دارد و براي معالجه سرفه و گلودرد استفاده مي شود.

در طول روز يک فنجان عرق کاسني و شاتره بنوشيد، تا درون تان را خوب شست و شو دهند!

دمنوش گل گاوزبان، ورم و التهاب کليه ها را درمان و آن ها را تقويت مي کند، ادارا آور است و در تنظيم اختلالات ادراري و تعريق، موثر است. برگ هاي تازه گل گاوزبان داراي مقدار زيادي ويتامين C است و درمان سرماخوردگي تنگي نفس و گلودرد، مفيد است؛ به ويژه زماني که با عسل طبيعي مخلوط شود.

آویشن برای آلودگی هوا

 

يک دهان شويه مناسب

مريم ِ گلي را مي شناسيد؟ ازبرگ هاي مريم گلي مي توان يک محلول دهان شويه تهيه کرد که براي شست و شوي دهان و گلو مفيد است؛ بهتر از از آن خيلي کم بنوشيد و فقط به عنوان دهان شويه استفاده کنيد. در طب سنتی نوشيدن مريم گلي در زمان طولاني،باعث افزايش ضربان قلب، گرگرفتگي، خشکي دهان، تشنج و سرگيجه مي شود.

روش آماده سازي: همه يک و نيم قاشق چاي خوري پودر دو قاشق غذاخوري برگ مريم گلي را در يک قوري بريزيد و آب جوش با دماي 70 يا 80 درجه به آن اضافه کنيد و اجازه دهيد 15 الي 20 دقيقه دم بکشد. اين دمنوش طعم تلخي دارد. پس در صورت تمايل، براي شيرين کردن آن مي توانيد از نبات يا عسل استفاده کنيد.

دهان شویه در آلودگی هوا

 

سنبل الطيب

گياهي مهربان و لطيف که به علف گربه هم معروف است. دمنوش سنبل الطيب را با مقدار کم از اين گياه درست کنيد زيرا مصرف بيش از حد با مقدار زياد خطرناک است. گياه سنبل الطيب جزو گياهان مورد علاقه گربه هاست! و به همين دليل به آن علف گربه هم گفته مي شود. سنبل الطيب، نوعي ماده مسکن به نام آکتينيدن دارد که موجب بهبود دردهاي بدن و نيز سردرد مي شود.

سنبل الطیب برای آلودگی هوا

 

ميوه ها و سبزيجات

ليموشيرين، نارنگي، پرتقال، انار، انبه، سيب، طالبي و کيوي، ميوه هايي هستند که خون و ريه ها را تصفيه مي کنند. سبزي هاي تازه مانند اسفناج، کلم، کاهو، کرفس، گوجه‌فرنگي، سير، پياز، شويد و جعفري را حتما در برنامه ي عذايي خود بگنجانيد. نان‌هاي سبوس‌دار مثل نان سنگک و نان جو وخشکبارهايي چون پسته، بادام، فندق و گردو و نيز تخم‌مرغ، زيتون و جگر جذب مواد سمي در بدن را تا حدود زيادي کاهش مي‌دهند.

مصرف میوه ها و سبزیجات در آلودگی هوا

 

آب را جدي بگيريد

از همه مهم تر و آسان تر و کم هزينه تر، «آب» است؛ تا هر ميزان که مي توانيد، آب بنوشيد؛ يعني نه آن هشت ليوان مشهور، چرا که نياز افراد مختلف به آب، متفاوت است برخي به هشت ليوان، برخي کمتر و برخي بيشتراز آن نياز دارند. پس خودتان و بدن تان تشخيص مي دهيد که به چند ليوان آب نياز داريد!

مصرف آب در آلودگی هوا

 

آلودگی هوا٬ آلودگی هوا چیست٬ آلودگی هوا در پاییز٬ آلودگی هوا در زمستان٬ آلودگی هوای تهران٬ تغذیه در آلودگی هوا٬ تغذیه در آلودگی هوای تهران٬ تغذیه در روزهای آلودگی هوا٬ تغذیه در زمان آلودگی هوا٬ تغذیه در شرایط آلودگی هوا٬ تغذیه مناسب در آلودگی هوا٬ تغذیه مناسب در زمان آلودگی هوا٬ مواد غذایی موثر برای کاهش تاثیر آلودگی هوا در طب سنتی٬ وارون٬ وارونگی هوا٬ وارونگی هوا چیست٬ وارونگی هوا در پاییز٬ وارونگی هوا در زمستان