چای کوهی – خواص و مضرات چای کوهی

چای کوهی و خواص و مضرات آن

چای کوهی یا پشمینه

چای کوهی در اکثر نقاط دنیا پرورش پیدا می کند، در زمان های قدیم از چای کوهی به عنوان درمانگر زخم و التیام آن استفاده شده است. قدمت استفاده از چای کوهی در ایران به دوران قدیم بر می گردد و در طب سنتی جایگاهی ویژه، و از آن استفاده های متعددی می شود. این چای بیشتر در نواحی غرب ایران رویش می کند، برای آگاهی بیشتر از خواص این چای با گیاه یاب همراه باشید.

چای گوهی یا پشمینه
چای کوهی یا پشمینه

گلهای چای کوهی برنگ سفید یا زرد می باشند که در بالای ساقه بصورت مجتمع بچشم می خورد. این گلها کمی معطر و دارای بوی مخصوصی می باشد. میوه چای کوهی بشکل کپسول است.

ترکیبات شیمیایی

مهمترین ماده شیمیایی چای کوهی هاپیرین Hyperin  و همچنین ماده قرمز رنگی بنام هایپریسین Hypericin است چای کوهی دارای تانن و اسید نیکوتی نیک نیز می باشد.

خواص دارویی چای کوهی

از نظر طب قدیم ایران این گیاه گرم و خشک است. ماده قرمز رنگی که در برگ‌های چای کوهی وجود دارد و با فشار دادن برگ‌ها از آن استخراج می ‌شود برای التیام زخم ‌ها و درمان سوختگی‌‌ها به کار می‌رود. برای تهیه جوشانده و یا دم کرده این گیاه باید حدود یک قاشق چای‌خوری برگ و گل خشک گیاه را در دو فنجان آب جوش ریخته و آن را آنقدر بجوشانید تا یک فنجان باقی بماند، سپس آن را مصرف کنید.

 

برخی از خواص این گیاه به این شرح هستند:

 

۱) ضد کرم معده و روده است.

۲) ادرار آور وقاعده آور است.

۳) گرفتگی صدا را باز می‌کند و خلط آور است.

۴) برای درمان کزاز به کار می‌رود.

۵) اگر برگ آن را بصورت پودر درآورده و روی زخم‌های عمیق بپاشید آن‌ها را درمان می‌کند.

۶) درمان کننده اسهال و اسهال خونی است.

۷) برای درد دنبالچه بهترین دارو است.

۸) اگر مشکوک به خونریزی مغزی هستید و یا احتمال خونریزی مغزی وجود دارد حتما از این دارو استفاده کنید .

۹) درمان کننده بیماری مننژیت است.

۱۰) برای درمان فلج به کار می‌رود.

۱۱) سیاه سرفه را از بین می‌برد.

۱۲)درد پشت و گردن و خشکی گردن را درمان می‌کند.

۱۳) برای کم خونی مفید است.

۱۴) چای کوهی اشتها را باز می‌کند بنابراین می‌توان آنرا به بچه‌ها و افراد مسن که اشتها ندارند توصیه کرد.

۱۶) برای رفع افسردگی مفید است.

۱۷) درمان کننده بی‌خوابی است.

۱۸) در درمان سرماخوردگی معجزه می‌کند.

۱۹) برای درمان تب و اثر نیش سمی حشرات به کار می‌رود.

 

و بالاخره با تحقیقات جدیدی که دانشمندان روی این گیاه معجزه آسا انجام داده‌اند، دریافته‌اند که چای کوهی می‌تواند ویروس‌ها را از بین برده و حتی برای از بین بردن ویروس بیماری AIDS نیز کاربرد دارد .

مدتی است دانشمندان درباره اثر این گیاه در درمان سرطان خون تحقیقات گسترده‌ای انجام داده و به نتایج درخشانی نیز دست یافته‌اند.

این دارو اثر بسیار خوبی برای رفع افسردگی دارد. اگر سه دوره متوالی از این دارو استفاده شود حالات افسردگی را از بین برده بیخوابی را مداوا می‌کند و بیماران اعتماد به نفس خود را باز می‌یابند.

 

مضرات چای کوهی

استفاده از این گیاه دارویی برای کسانی که قرص ضد بارداری، داروهای ضد آسم و ضد سرماخوردگی و حساسیت مصرف می‌کنند توصیه نمی‌شود.

 

ميزان مصرف و طرز تهيه ي چاي كوهي

يك قاشق مرباخوري پر از چاي كوهي را در يك ليوان آب جوش ريخته و با قاشق خوب به هم بزنيد. آن گاه روي آن را با يك نعلبكي بپوشانيد و بگذاريد مدت 20 دقيقه بماند تا دم بكشد. سپس آن را صاف كرده و با شكر سرخ ميل كنيد.

چاي كوهي، يك نوشيدني خوش رنگ، خوش مزه و دل چسب است كه در شب هاي سرد پاييزي و زمستان، پس از يك روز كار و تلاش با ايجاد آرامش و رفع خستگي، انرژي از دست رفته را به شما باز مي گرداند.

از نظر طب قديم ايران اين گياه گرم و خشك است . ماده قرمز رنگي كه در برگهاي چاي كوهي وجود دارد وبا فشار دادن برگها از آن استخراج مي شود براي التيام زخم ها و درمان سوختگي ها به كار مي رود .

چاي كوهي درمان کننده بیماری مننژیت است؛ درد پشت و گردن و خشکی گردن را درمان می کند و ضدافسردگی است. این گیاه اشتها را باز می کند بنابراین می توان آنرا به بچه ها و افراد مسن که اشتها ندارند داد. کسانی که از داروهای آسم و ضدسرماخوردگی و حساسیت استفاده می کنند نمی توانند چاي كوهي مصرف کنند خاصیت این گیاه در درمان افسردگی به اثبات رسیده و مکانیزم اثر ضد افسردگی آن از طریق مهار آنزیمی است.

براي تهيه جوشانده و يا دم كرده اين گياه بايد حدود يك قاشق چايخوري برگ و گل خشك گياه را در دو فنجان آب جوش ريخته و آن را آنقدر بجوشانيد تا يك فنجان باقي بماند سپس آنرا مصرف كنيد .

پشمینه٬ چای کوهی٬ چای کوهی کجا میروید٬ چای کوهی یا پشمینه٬ خواص چای کوهی٬ خواص دارویی چای کوهی٬ طرز تهيه ي چاي كوهي٬ مضرات چای کوهی٬ ميزان مصرف چاي كوهي٬ ميزان مصرف و طرز تهيه ي چاي كوهي